sunnuntai 7. heinäkuuta 2019

Monet nähdyt syksyt

Otin lastin harteilleni nuorena.
Polvillani lipaston edessä
revin päiväkirjasta sivuja
Pimeässä elämässä ja syysyössä
joissa kumpaisessakin 
tapahtuu kamalia asioita
ei saa jättää itseään
tunnistettaviin

Ja minä olen ehkä yhdeksänvuotias
vähän yli ehkä
enkä tunne
vielä
maailman pahaa
joka toisaalla kytee, jossain roihuaakin
suurella liekillä

Minä tunnen vain
tyytymättömyyden
epämääräisen, mutta syvän
ja monenkirjavan häpeän
kuin kiven pienessä kengässäni
tulevaisuudestani en tiedä

Minulla on aina ollut 
murheenaiheita 
riittämiin,
ja jos joku niistä ei ole
vielä ollut 
kypsä poimittavaksi
olen kastellut sitä ahkerasti
ravinnut ja vaihtanut ruukun isompaan
jotta olisi tilaa kasvaa
sinulla sentään, murhe pieni
isoksi ja vahvaksi
sellaiseksi, mihin en uskonut minusta itsestäni olevan
alkuunkaan

Sillä tänäänkin 
minulla on Ainainen Kriisi meneillään
on ollut kautta vuosien
ja kun elää Ainaisen Kriisin kanssa tarpeeksi pitkään,
ihmiset ympärillä 
väsyvät kai kannattelemaan
Niin minäkin.

Tämä on kai syksyä,
tunnen vilunväreiden 
hiipivän selkäpiitä pitkin, värimaailman 
muuttavan muotoaan lehdissä.
Vannon mielessäni: "Niin minäkin."
Vaan syksy on harmonisuudessaan melankolinen,
ja lehdetkin kellastuvat vain
piirtääkseen lopulta ilmaan 
kuolevan kesän kaaren,
saattaakseen sen
surmaansa.
Ne 
     putoavat
          hiljalleen.
Niin minäkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti